Een instituut is de verlengde schaduw van de mens



C.F. Martin


Geboortehuis

Geboortehuis van Christian Friedrich Martin in Markneukirchen

Martin fabriek

Martin fabriek omstreeks 1859 in Cherry Hill








klik voor meer details D-18 klik voor meer details D-28

D-18 en D-28


F-55 en GT-75

de haringgraad inleg die tientallen jaren werd gebruikt voor alle Martins Style 28



Christan Friedrich Martin III

Christan Friedrich Martin III




   

Maker van wat over het algemeen als de fijnste akoestische gitaren ter wereld wordt beschouwd. Meer dan honderdvijftig jaar heeft het bedrijf dit onderscheid door toewijding en vakmanschap van zijn stichter Christian Frederick Martin weten te behouden.

Christian Friedrich Martin, geboren op 31 januari 1796 in Markneukirchen, Duitsland was de zoon van Johann Georg Martin. Johann Georg Martin was timmerman die zich daarnaast bekwaamde in het bouwen van violen. Ook Christian voelde zich sterk aangetrokken tot bouwen van muziek intrumenten. Op 15 jarige leeftijd ging Christan Friedich in de leer bij de Weense viool- en gitaarbouwer Johann Stauffer. Al gauw bleek dat hij veel talent bezat en werd door Stauffer tot meesterknecht benoemd.

Na deze leerschool keerde hij terug naar Marneukirchen en opende samen met zijn vader een eigen bedrijfje in viool en gitaarbouw. Het succes wat zij daarmee hadden was een doorn in het oog van de gildebouwers in de regio. (Dat ze moesten concurreren met een doodgewone timmerman). Na allerlei pesterijen besloot Christian te emigreren naar Amerika. Op het adres 169 Hudson street in New York begon hij in 1833 een gitaarwinkel en stichtte C.F. Martin & Co. New York bleef een vreemde en onpersoonlijke omgeving voor de gitaarbouwer uit Duitsland en daarom besloot Christian in 1839 naar Cherry Hill, in de buurt van Nazareth vlakbij Philadelphia. te verhuizen. Sindsdien zijn de Martin gitaren altijd uit de buurt van Nazareth gekomen.

De eerste fabriek stond naast zijn huis. En van 1839 tot 1850 werden zijn instrumenten verkocht via een New-Yorkse agent op 385 Broadway. Na 18 jaar in Cherry Hill gewoond te hebben kocht Christian een stuk grond nabij Nazareth. Want van daaruit waren de verbindingen en transportmogelijkheden beter. In 1859 vestigde hij zich daar met zijn gezin op de hoek van Main en North Street.
Al gauw bouwde de firma, die toen nog slechts uit zes mensen bestond, 200 gitaren per jaar. 16 februari 1873 overleed Christian Friedrich Martin op 77 jarige leeftijd. Zijn zoon Christian Friedrich jr. zette het bedrijf voort.
Nadat men bijna dertig jaar succesvol had gedraaid, kon C.F. Martin jr. de fabriek in 1887 uitbreiden tot tweemaal de oorspronkelijke omvang.

Christaans jr. zoon Frank Henry, was het hoofd van de volgende generatie. Frank Henry was ook een slim zakenman, die munt sloeg uit de enorm toenemende populariteit van de banjo, ukelele en mandoline. De reputatie die de firma inmiddels had opgebouwd, verspreidde zich hierdoor nog meer. Rond 1890 had Martin 15 vakmensen in dienst. Om aan de steeds groeiende vraag te voldoen, breidde Frank de fabriek in 1917, 1924 en 1925 uit. Het aantal werknemers steeg naar 75 en de jaarproductie naar 3000 instrumenten. In 1960 bedroeg de productie 5000 instrumenten en dat maakte de aanschaf van een extra pand noodzakelijk, dat in 1964 in gebruik werd genomen. In 1970 werd de fabriek alweer uitgebreid tot de huidige omvang van 21.000 m2 en onderdak biedt aan ongeveer 250 werknemers. Ieder jaar verlaten ruim 25.000 instrumenten de fabriek en worden nog steeds met traditionele gereedschappen met de hand gemaakt. Maar inmiddels is men tevens voorzien van environment-monitoring apparatuur, waarmee men voorkomt dat het hout gaat krimpen.
De vochtigheidsgraad van de lucht wordt hiermee tussen de 35 en 45 procent en de temperatuur tussen de 22 en 25 graden gehouden.

Onder invloed van het werk van Johann Stauffer waren de eerste gitaren van Johann Christian Martin in het midden sterk 'getailleerd' en waren de stemmechanieken aan één kant van de kop aangebracht. De 18e eeuwse gitaren zijn tamelijk klein, maar in 1917 ontwerpen Frank Henry en een werknemer van de muziekuitgeverij Ditson samen een nieuwe gitaar met een grote klankkast. In de bodem van de klankkast werd 'Oliver Ditson Co. Boston, New York' geperst en de gitaar kreeg de naam "Dreadnought', vernoemd naar het Britse marineschip dat in 1906 van stapel liep. Vanaf 1931 werd de naam 'Martin' in de Dreadnought geperst. (Dreadnought wordt vaak ook wel geschreven als Dreadnaught).
In de catalogus uit 1917 staan zes modellen plus een audiorium-model van 38 cm breed, dat alleen op bestelling werd geleverd.

De prijzen van de gitaren varieerden van $25,- voor de O-18 tot $110,- voor de O-45.
De eerste Martin met een veertien frets-hals was de O-28, die in 1929 werd geïntroduceerd. De eerste modellen met een twaalf frets-hals, de D-18 en D-28 verschenen in 1931 en de eerste D-28 (veertien frets) in 1934. Ook in dat jaar werd de eerste 'T-bar' neck-rod in gitaar nr. 57305 geïnstalleerd.

Eén van Martins mooiste en beste gitaren, de D-28 Herringbone, werden tussen 1933 en 1946 1800 exemplaren gemaakt. In 1931 bracht Martin het C1- model uit, een afwijkende arched-top met een rond klankgat. Twee jaar later verving men deze door een model met
F-gaten. Dit model werd gebouwd totdat het model in de WOII, wegens materiaaltekorten, niet meer gemaakt kon worden.

Martin ging de markt op met zowel akoestische als elektrische gitaren. De OO-18E en de D-28E verschenen in de periode 1959 tot 1966 en de D-18e van 1959 tot 1962.
Elektrische arched-top gitaren met F-gaten werden uitgebracht tussen 1962 en 1968, waaronder de F-50, F-55,F-65, GT-70,GT-75 en de GT-75-12.

De absolute top van de Martin-serie is de D-45. Deze gitaar ziet er schitterend uit en klinkt nog beter. De eerste D-45 werd in 1933 speciaal voor Gene Autry gebouwd en werd vijf jaar later aan de officiële catalogus toegevoegd. Tot oktober 1942 zijn er 91 D-45 gitaren gebouwd, de productie moest stoppen vanwege de oorlog. In 1968 werd de D-45 opnieuw uitgebracht omdat er veel vraag naar de gitaar bleef bestaan. Momenteel kost een D-45 rond de 14.000 euro en is daarmee één van de duurste gitaren.

klik voor vergroting

D-45

Sommige gitaren die door C.F. Martin Sr. zijn gebouwd, kregen na zijn aankomst in New York het label 'C.F. Martin, Upstairs'. Tot 1867 werd C.F. Martin, New York' in de binnenkant van de klankkast geperst. Van 1867 tot 1898 werd dat 'C.F. Martin & Co., New York.'
De gitaren die voor 1898 gemaakt zijn staan bekend als de New York Martins.
Sinds 1898 wordt 'C.F. Martin & Co., Nazareth, Pa' aan de binnenkant van de klankkast gedrukt. Om de gitaren te kunnen dateren heeft Martin vanaf 1898 serienummers aangebracht. De nummers beginnen met het getal 8000, wat ongeveer aangeeft hoeveel gitaren er voor die tijd gebouwd waren.



Vanaf 1986 heeft C.F. Martin IV (Chris) nu de leiding in handen. Chris werd geboren op 8 Juli, 1955 en studeerde in de jaren '70 economie. In zijn vrije tijd, hielp hij in de gitaar reparatiewerkplaats van Muziek Westwood in West-Los Angeles, en dit gaf hem ook een waardevol inzicht in de detailhandel. Als kleine jongen hielp hij thuis in de fabriek al mee bij het verpakken van de gitaarsnaren. In 1972 en 1973 werd hij actiever in de zaken en werkte op het kantoor van zijn vader en verzorgde de stands op muziekbeurzen. In 1973 assisteert hij bij de ontwikkeling en constructie van de D-28S gitaar. Dit en zijn leertijd in de winkel was een ervaring van onschatbare waarde toen hij zijn plaats in het familiebedrijf innam. Na zijn studie 'Wetenschap in Commercieel Beleid' werkt Chris fulltime in het bedrijf. Chris werkte op verschillende afdelingen en leerde zo het bedrijf van grond af aan kennen. In 1985 werd hij benoemd Vice-president van Marketing.

Na de dood van zijn grootvader, C. F. Martin III, op 15 Juni 1986, werd C. F. Martin IV benoemd tot Voorzitter van bestuur en Algemeen directeur, wat wijst op zijn verantwoordelijkheid om het bedrijf de komende decennia te leiden. Misschien de stoutmoedigste nieuwe richting die Chris nam was de ontwikkeling en introductie van de gepatenteerde "1 Serie" gitaren, die naar grondig onderzoek opnieuw zijn ontworpen en gebouwd. Door gebruik te maken van vernieuwende processen gecombineerd met computertechnologie, zijn de modellen van de "1 Serie" nu een betaalbare akoestische gitaren zonder afbreuk te doen aan kwaliteit en vakmanschap.

Christan Friedrich Martin IV
Christan Friedrich Martin IV (Chris)